Regen, regen, regen

10 september 2013 - Hoi An, Vietnam

Hoi An is een prachtig dorpje met allemaal oude huisjes, die vaak prachtig gerestaureerd zijn. 's Avonds is alles versierd met lampionnetjes in alle kleuren van de regenboog en ziet het er ronduit romantisch uit. Daarnaast ligt het ook nog eens op fietsafstand van het strand, kortom wat wil je nog meer...

Gisterenmorgen zijn we vroeg opgestaan voor onze eerste stranddag. Omdat we nog zo wit zijn, leek het slim om vooral op tijd te gaan, zodat we ook weer op tijd uit de zon zouden kunnen gaan om niet te verbranden. We hadden ons van top tot teen ingesmeerd met faktor 20, om niets aan het toeval over te laten. Echter al op weg naar het strand zagen we donkere wolken aankomen en we lagen nog niet, of de eerste druppels begonnen al te vallen. We hebben het nog wel een uurtje volgehouden, want echt doorzetten deed de regen nog niet en de temperatuur was heerlijk. Bovendien is het zeewater ook lekker warm. Toen de eilandjes voor de kust volledig in het grijs verdwenen waren, hebben we besloten om ons toch maar terug naar het dorp te evacueren en dat was maar net op tijd. De rest van de dag heeft het gehoosd. We hebben wat winkeltjes bekeken, uitgebreid gelunched en zijn in een werkplaats geweest waar minder-valide mensen een beroep aangeleerd krijgen en waar je ook produkten kunt kopen.

Na het avondeten was het even iets droger en hebben we nog wat foto's gemaakt van kraampjes waar lampionnetjes worden verkocht. Daarna zijn we redelijk op tijd naar bed gegaan omdat we vandaag naar de visafslag wilden en dat begin voor dag en dauw.

Dinsdag 10 september:
Vandaag dus om 5.30 opgestaan om naar de markt te gaan. Het was zowaar droog. Voor ons hotel, aan de oever van de rivier, stonden weer een aantal mensen Tai Chi te doen en er was ook weer een groepje in het wit geklede dames die een les op muziek deden. Ook waren er wat mensen aan het wandelen en snelwandelen. Maar wij hadden als missie de markt. Zo vroeg in de morgen waren er beslist meer fietsen en minder brommers, wat de rust wel ten goede kwam. Veel boertjes kwamen aan met een fietspontje. De markt zag er schitterend uit met alle kleurige groente-en fruitkraampjes. Ook het gedeelte waar devis wordt verkocht zag er goed uit. Alles supervers en het stonk er helemaal niet. Helaas waren we nog niet bij de markt aangekomen of het begon alweer te hozen, zodat we het uitladen van de vis door de vissers hebben gemist.
De regen heeft ook wel wat leuke foto's opgeleverd, want overal zie je mensen in regencapes.
Tegen 8-en waren we wel uitgekeken en zijn we lekker gaan ontbijten en daarna nog even gaan slapen, want door de wolkbreuk wandelen was niet erg aanlokkelijk en het was maar een kort nachtje geweest.

1. Nels Kors:
    11 september 2013
    Wat een leuk verhaal nou ja, jammer van de regen. Maandag floepte hier de verwarming aan. Gelukkig dat de temperatuur nog mee zit. De foto van het strand is prachtig. Hebben jullie ook al van die schattige regencapejes aangeschaft? Ik kijk al uit naar jullie volgende verslag. Dikke kus mama