Kaeng Nyui waterval, dinsdag 24 september, dag 8

27 september 2019 - Vang Vieng, Laos

Na het hele circus van gisteren besluiten we een rustiger plekje te bezoeken vandaag en wel de Kaeng Nyui waterval. Deze ligt aan de oostkant van het dorp. Daar zijn we nog helemaal niet geweest, dus dat lijkt ons ook leuk. De beschrijving belooft een mooie route van een kilometer of 7 over een slechte weg. Lees; een niet geasfalteerd pad vol stenen, keien, kuilen en gaten. Maar de brommers hier zijn wel wat gewend, dus dat kunnen wij met onze Scoopy-brommer makkelijk aan.
Maar eerst even zaken doen. We willen nog 2 nachten langer blijven. Volgens Booking.com moeten we dan verhuizen naar een eenvoudiger huisje, maar bij de balie van het hotel blijkt het geen enkel probleem. Er wordt een extra regeltje toegevoegd aan de bladzijde van het schriftje waarin oa onze rekening zich bevindt en alles is alweer geregeld. Daarna boeken we voor morgenochtend een ballonvaart en ook dat is zo geregeld. We zullen om 5.30 worden opgehaald. We gaan met en luchtballon!!! Spannend! Maar eerst vandaag nog de waterval.
Dankzij offline-maps rijden we er bijna in 1 keer naartoe. Dat je zelfs met een brommer over 7 km bijna een uur kunt doen zegt wel iets over de kwaliteit van de weg. Af en toe horen we iets onheilspellends langs de onderkant van de brommer schrapen en de houten bruggetjes waar we overheen moeten zitten werkelijk vol gaten en vermolmde planken. Het landschap is prachtig groen, dankzij het eind van de regentijd. We zien overal rijstvelden en prachtige grote bomen. Ook zijn hier overal kleine altaartjes, meestal bij huizen of langs de straat maar zelfs in sommige rijstvelden staat er een (of meerdere). Ik hoop dat het helpt voor een goede oogst. Overal lopen koeien op straat en we zien ook een weiland vol waterbuffels die zelfs een klein meertje hebben om te badderen. De meeste dieren hier worden goed verzorgd, ook de meeste honden en katten zien er goed uit en zijn vriendelijk en niet bang.
Eenmaal bij de waterval aangekomen, moeten we het gebruikelijke entreegeld van 10.000 kip betalen, dat is ongeveer 1 euro. De entree zelf ziet er nogal verlaten uit en dat is precies de bedoeling. Er is wel een soort picknick ruimte met leuke bamboe huisjes waar je met de hele familie zou kunnen zitten, maar daar is nu niemand. Wel zijn er een paar vrouwtjes waar je wat te eten of drinken kunt kopen. “ Op de terugweg…” beloven we. Via een trap van een paar honderd meter komen we eerst bij een klein watervalletjes, waar je ook kunt zwemmen. Daar zit 1 jongen te poedelen, dus we lopen eerst door naar boven. De waterval is groter dan we hadden gedacht. Niks in vergelijking met de Kuang Si waterval, maar toch mooi. Iets minder geschikt om te zwemmen,  dus dat gaan we op het lagere niveau doen. Onderweg zien we weer een altaartje waar naast wat rijstpakketjes ook een ei op ligt. Daarop zit weer een vlinder. Een vreemd geheel. De vlinder bleef onverstoorbaar op het ei zitten. Nog een mysterie van Laos, we hebben al een miljoen vlinders gezien, maar nog geen enkele rups. Hoe kan dat?
Terug op het lagere niveau bleek er nu een hele familie neergestreken om in de natuur te picknicken. Intussen had een hele zwerm kleine vliegjes ons gevonden en bleef om ons hoofd vliegen, heel irritant. Ik hoop niet dat dat iets met de brommerhelmpjes te maken heeft, maar dat zou goed kunnen. In elk geval hebben we ons uit de voeten gemaakt. Dan maar even wat eten en drinken, dat hadden we immers beloofd. Op het menu stond oa. gegrilde rat of krekel. Het is tenslotte een arm land dus de mensen eten wat er voorhanden is, in dit geval dus een rat en krekels. Uiteindelijk hebben we toch maar voor een veilige zak chips gekozen en een blikje drinken.
De terugreis ging verbluffend vlot, Fer heeft het offroad rijden nu goed in de vingers. Eenmaal thuis hebben we nog even in het zwembad gezwommen en daarna bij een lokaal restaurantje (Green) aan een zijriviertje gegeten. We zaten prachtig op een met kaarsen verlicht terras en het eten was heerlijk! Opdemenukaart werd een gerecht met lemon glass aanbevolen. Zouden ze hierook de R niet kunnen zeggen? Na het eten gingen we redelijk op tijd naar bed voor de ballonvaart morgenochtend.

1. Mary:
    27 september 2019
    Allebei al blauwe plekken van het scooteren?
    Waren weer leuke verhalen!!
    Liefs.
  2. FerArie:
    28 september 2019
    Valt mee hoor, geen blauwe plekken. En er is veel te zien! Liefs uit Laos
  3. Machteld Westermann:
    27 september 2019
    waanzinnig wat mooi. Leuke badmuts Arie:) Ontroerende foto's fijn om mee te morgenmaken. Ik wil graag een x mee.

Geniet lieve schatten.
    XXX M8
  4. FerArie:
    28 september 2019
    Jullie zijn van harte welkom hoor. Het is een leuk land om te reizen. Veel liefs en dank voor al je reacties!