Van Ninh Binh naar Hoi An

9 september 2013 - Hoi An, Vietnam

Eergisterenavond hebben we na ons bezoek aan het national park de nachttrein (soft sleeper) van Ninh Binh naar Hoi An genomen. Een afstand van nog geen 700 km waarover we maar liefst 14 uur zouden doen en uiteindelijk zelfs nog een uurtje langer. We werden door een taxi gedropt op een ministationnetje met een paar rijen bankjes. De deur naar het perron was dicht en ging bij elke trein die arriveerde even open.
Onze trein zou maar liefst 8 minuten te vroeg aankomen en vertrekken, dus we waren blij dat men bij het hotel wist dat het handig is om iets eerder naar het station te gaan. Uiteindelijk vertrokken we natuurlijk toch een kwartier te laat, maar dat viel dus best mee. We hadden de bovenste 2 bedden in een coupe, waar al 2 mensen lagen te slapen.
We zijn snel naar boven geklauterd. Daar moet je dan weer een halve aap voor zijn, want behalve een handvat en 1 uitstekend ijzertje uit de muur van de coupe, is er niets anders om te klimmen. Maar dat is gelukt. Het was nog even passen en meten om de bagage op te bergen, maar ook dat is gelukt. De treinreis is behoorlijk snel gegaan. We zijn best lang blijven liggen. Dat kon ook niet anders, want de mensen onder ons lagen ook nog steeds. Daarna hebben we een poos in de gang gestaan om naar buiteen te kijken en een kop koffie gedronken van een man die met zo'n soort karretje voorbij kwam. Tegen 13 waren we er. Het laatste uur hadden we prachtig uitzicht over de baai waar Danang, waar het station is, aan ligt. Voor het eerst blauwe lucht en overtuigende zon, prachtige blauwe zee en strandjes met palmbomen. Op de achtergrond wolkenkrabbers van een miljoenenstad. Een bijzondere combinatie.

We werden op het station geronseld door een man die auto's had rijden naar Hoi An en daar een eerlijke prijs voor vroeg, dus dat hebben we gedaan.

We hadden vanuit Ninh Binh geprobeerd een huisje op het strand bij Hoi An te huren, maar dat was niet gelukt. De thuis al uitgezochte 2e keus lag in het oude centrum van Hoi An en daar was nog wel plaats, dus dat is het geworden; Long life riverside hotel. Wat een Chinese naam he!
De chauffeur bracht ons eerst naar het verkeerde riverside hotel. Dit was helemaal aan de andere kant van de stad, want zo'n beetje alles ligt hier aan de rivier, die met vertakkingen om en door de stad loopt. Riverside zit dus in veel namen van hotels. Hij moest er zelf erg om lachen toen bleek dat we verkeerd beland waren.

Na een omweg bereikten we dus toch nog het goede hotel, wat er prachtig uitziet. De kamer zelf is echt belachelijk groot. We hebben een kamer met een 2x2 m bed, een zithoek, een balkon, plasmascherm en computer en een badkamer van zeker 3x3 met een gigantisch bubbelbad en dan hebben we nog een bovenverdieping met ook nog 2 2-persoonsbedden en nog een design-bubbelbad. Verder zijn er natuurlijk badjassen etc.

Wat er dan niet is; een kast om je spullen op te bergen, we hebben wel een waterkoker maar geen theezakjes of koffie. Wel weer prachtig servies. En in de badkamer hangt een gigantische regendouche net boven de rand van het bad. Kortom, echte Aziatische luxe, hahaha.

Het dorpje zelf ziet er uit als een plaatje, maar daar zal ik later een stukje over schrijven.

1. Pim:
    9 september 2013
    Gelukkig had je toch al weinig kleren mee genomen dus ook weinig op te bergen :-)