Mobiele minirestaurants

14 september 2013

Vietnam kent het principe van mobiele minirestaurants. Om te beginnen is het een vereiste dat het geheel te vervoeren is op een fiets, brommer of een karretje getrokken door 1 van deze vervoermiddelen. Dat lukt in het algemeen best, als het meubilair maar klein genoeg is. Daarom bestaat het gemiddelde mobiele restaurant uit een aantal tafeltjes en stoeltjes op kabouterformaat. Eerst dachten we dat wij gewoon te groot hiervoor zijn, maar zelfs de gemiddelde Vietnamees moet zich behoorlijk opvouwen om hierop te passen. Dat vouwen kunnen ze natuurlijk veel beter dan wij. Dan bestaat het mobiele minirestaurant verder uit een stuk of 3 kookpitjes, een barbeque-vuurtje en een oneindige stapel bakjes en doosjes, waaruit de verschillende ingredienten komen. Dan is er meestal een kleverige menukaart en een koelbox van piepschuim waaruit lauwe drankjes komen. Er wordt dus ergens op een stoep een minikeukentje ingericht, waarop een mevrouw op een minikrukje de heerlijkste dingen bereid, terwijl de rest van de familie werkt in de bediening. Vader zit op een afstandje toe te kijken en houdt bij wie wat heeft gekregen en wat er betaald moet worden.

Overigens zijn ratten ook dol op mobiele minirestaurants. Toen wij eergisteren aan de rivier aten te eten, kwam er al snel een rattenkopje uit het gras tevoorschijn, om even te kijken of er al iets te halen viel. De afwas kan natuurlijk niet ter plekke gedaan worden en wordt integraal mee naar huis genomen. Ik zal even kijken of ik wat foto's bij dit verhaaltje kan vinden.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade