El Nido, strand en tour C

23 september 2015 - El Nido, Filipijnen

De horizon is gevuld met de prachtige, grillige pieken van het karstgebergte. Als machtige kantelen van een gigantisch fort rijzen ze op uit de zee. Tientallen bootjes liggen rustig te wachten in het azuurblauwe water op hun volgende trip. Oorspronkelijk was de bedoeling om hier alvast een aantal duiken te doen, helaas gooit een hardnekkige verkoudheid roet in het eten. Dan maar naar het strand. Je kent het wel. Witte stranden, palmboom, hier en daar een kokosnoot en een banana-daquari in de hand. Het water is aangenaam, rond de dertig graden, precies goed om een beetje af te kunnen koelen of languit in het ondiepe te liggen en de strandactiviteiten loom gade te slaan.

In een poging niet helemaal vast te roesten op onze strandstoel besluiten we een dag-tour te doen per boot. Hidden beach, secret beach en star beach staan op het programma. Van eiland naar eiland met tussen de middag een lunch. De hidden beach blijkt niet echt hidden meer te zijn. De vele bootjes -alle tour operators doen dezelfde 4 tours- verraden al snel de locatie. De boot legt aan voor 1 van de krijtstenen bergjes. Wadend door het ondiepe water komen we aan bij een grot. Aan het einde van de smalle doorgang bevindt zich het prachtige hidden beach. De natuur van strand, rots en palmbomen wordt aangevuld door vele kleurrijke oranje zwemvesten. De go-pro's vliegen in het rond en de Aziatische touristen kruipen dicht op elkaar voor een groeps-selfie. Onze Israelische tour genoten spotten al snel een zeeslang in het ondiepe water. Jagend in het ondiepe water, het ene na het andere holletje inglijdend in de rotsachtige bodem, zwemt het wit gevlekte diertje voorbij. Gelukkig het is een aaltje zien we, beter ook want zeeslangen kunnen zeer giftig zijn. De Israeli's houden met hun 32 duiken vol dat het een slang is, want het ziet eruit als een slang dus is het een slang. De gids kijkt het tafereel gelaten toe met een flauwe glimlach op de lippen laat hij de Israeli's in hun waarde. Dan verschijnt er uit een ander holletje een zwart wit gestreept diertje. De gids springt spontaan de lucht in, een meter naar achter landend blijken we nu toch echt een zeeslangetje te hebben gezien. De Israeli's hebben zich geen milimeter verroerd, totaal onbewust van het gevaar en overtuigd van hun kennis. De beet van zo'n slang in je been, verlamt je en dwingt je onmiddelijk anti-dote te gaan halen om verdere schade te voorkomen, vertelt de gids me. We besluiten maar even uit het water te gaan en het strand verder te verkennen. De Israeli's plonsen vrolijk verder op zoek naar meer exotisch gevaar.
Volgende stop is starbeach alwaar we de tijd krijgen om te gaan snorkelen. Het strand draagt zijn naam vanwege de vele zeesterren. We spotten er elk twee. Het weer is echter prachtig en de vissen geven een leuke show onder water, kortom we vermaken ons prima.
Lunch wordt geserveerd op weeer een nieuw strandje. Samen met nog 3 andere boten leggen we aan. Een tafeltje wordt uitgeklapt en op het strand neergezet. Verse vis, vlees en fruit worden voor ons klaargezet. Een en ander is tijdens onze snorkelsessie bij starbeach op een vuurtje op de houten (!) boot alvast gebarbequed. Het is rond het middaguur en de zon brandt er vol op los. Gehuld in een t-shirtje, zittend op een boomstam nuttigen we de heerlijke lunch. Dan zittend op de drijver van de boot (het zo'n boot met aan beide kanten van de boot een drijver) met de voetjes bungelend in het water, laten we de maaltijd langzaam zakken.
Volgende stop is het historische kerkje van maar liefst 20 jaar oud en 8 jaar geleden buiten gebruik gesteld. Er is echter een prachtig uitzicht dat via een stijl trappetje in de stenen uitgehakt, berijkt kan worden. In drie kleuren groen water, van ondiep naar diep, strekt de omgeving zich richting nieuw gebergte uit.
We zijn aangeland bij onze laatste stop "Secret Beach". Dat klinkt spannend he, ons hart klopt dan ook vol verwachting. De bangka stuurt recht op een grillige rotwand af. Vlak voor de hoge grillige wand komt het spuitende water langs de drijver tot stilstand. We krijgen opdracht onze snorkels op te zetten en het water in te gaan. Drijvend in het water, niet wetend wat er komen gaat, duwt de deining ons langzaam naar de overgeeflijke rotswand. Dan zien we plotseling een nauwe doorgang in de wand onstaan, 1 voor 1 is de doorgang net breed genoeg om ons door te laten. De scherpe krijtstenen uitsteeksels ontwijkend komen we zwemmend aan op secret beach. Ovaal van vorm, omringd door gitzwart gesteente is daar na een kleine lagune een hagelwit strand. Groene klimplanten bestijgen de loodrechte wand en geeft het geheel een paradijselijk uiterlijk. Dan zijn daar de oranje reddingsvesten weer, secret beach blijkt geen secret meer te zijn! Desalniettemin is het een prachtig plekje. Zonnebadend in het ondiepe water genieten we van de omgeving, kleine sergeant major visjes knabbelen aan onze benen als waren we een steen. Na een half uurtje zijn vrijwel alle zwemvesten verdwenen en hebben we het paradijs voor onszelf. Een prachtige afsluiting van Tour C en daarna gaan we terug naar het resort. Morgen weer cocktails, strand en zee.

1. Janna:
    25 september 2015
    Boffers,en betreft: je kent het wel, : we kennen het niet en zullen het ook nooit kennen .J