Lapland!!!

14 februari 2016 - Levi, Finland

Zaterdagnacht ging de wekker om half 3. Wat een onchristelijke tijd! Maar het is voor een goed doel, want we gaan naar Lapland! Schiphol is nog redelijk uitgestorven en we vertrekken netjes op tijd, om na een vlucht van zo'n 3 uur te landen in Kittila.

De bagage is er vlot en per bus worden we naar het 12 km verder gelegen Levi gebracht. We verblijven in het typisch Finse Best Western hotel, waar we een studio hebben. Het hotel blijkt supercentraal gelegen, we zitten zo'n 50 meter van de lift en de piste en vanaf ons balkon kunnen we de piste zelfs zien. Maar zover is het nog niet, want het appartement wordt nog schoongemaakt.

We verkennen even het dorpje en dat is zo gebeurd, want erg groot is het niet. Wel gezellig, veel winkeltjes (vooral skikleding en souvenirs) en eettentjes. Dan maar even koffie drinken en nog eens informeren of we er al in mogen. En ja hoor, precies op dat moment is het appartement net klaar, jaja... Maar het is mooi, schoon en modern, dus we hebben niks te klagen. Zelfs een privé sauna!

De eerste Finse eigenaardigheden komen we meteen tegen. Alle deuren draaien hier naar buiten open en in het appartement bevindt zich een kast met een soort wasrek, die bedoeld is (denken we) om kleding te drogen. Je kunt een temperatuur en tijd instellen en het werkt superhandig!

Dan is het tijd om excursies te boeken, vooral omdat iedereen zegt dat de kans om het noorderlicht te zien, morgenavond heel erg groot is en bovendien waarschijnlijk de enige kans komende week. We vragen wat rond en boeken uiteindelijk een sneeuwscootersafari waarbij je naar een donkere plek gaat waar je waarschijnlijk het noorderlicht mooi kunt zien. Dan is het tijd voor een biertje. Dat hebben we al een week of 6 niet gedronken, dus we besluiten het bij 1 biertje te laten. Al bij de eerste slok ontmoeten we een Fin, Mika, en om een lang verhaal kort te maken, bleef het niet bij 1 biertje. We werden vakkundig volgegooid met niet alleen bier, maar ook allerlei drankjes in van die gevaarlijke kleine glaasjes. Uiteindelijk belandden we in een karaoke-bar, waar Mika helemaal los ging. We wilden hem niet alleen laten, omdat hij later die avond nog naar het vliegveld moest, om terug te vliegen naar Helsinki, maar toen het dan zover was, en we naar buiten liepen, weigerde Mika om mee te gaan. Die vlucht zal hij wel gemist hebben. Wij zijn tollend in bed gerold, hoewel...ik heb nog eieren met spek gebakken. Fijn hoor, een appartement met keuken!