Hanoi vervolg

2 september 2013 - Hanoi, Vietnam

Het blijft nog even oefenen, want het vorige stukje verscheen veel te snel op de blog.
In elk geval bleek het tijdsverschil met nl. dus maar 5 uur te zijn ipv de 6 uur die ik jullie eerder meldde.
Op het vliegveld regelden we geld en een taxi naar Hanoi (45 km). Helaas miezerde het, maar het was leuk om te zien wat mensen allemaal aantrekken om droog te blijven op hun scootertjes. Ik zag zelfs al een 2 persoons-regencape, met twee gaten achter elkaar, een voor de chauffeur en een voor degene achterop. Verde zagen we al scooters en brommers volgeladen met fruit, kippen, dozen etc. Hopelijk kunnen we daar nog wat foto's van maken.
De eerste indruk van Vietnam is dat het schoon is en goed verzorgd. We hebben bijna geen bedelaars gezien en ook weinig sloppen.
We waren rond 4 uur in het hotel, waar we eerst een kop zoete citroenthee kregen. Het hotel ligt heel erg centraal in de oudste wijk van Hanoi en vlak bij het beroemde Hoan Kiemmeer. Toen naar de kamer die helemaal inpandig is. Aanvankelijk een teleurstelling, maar 's avonds bleek het eigenlijk wel fijn, want we waren doodop en buiten was het een lawaai van jewelste... Helaas worden het zwembad en dakrestaurant verbouwd, dus borrelen en eten doen we gewoon buiten de deur.

We hebben na het inchecken eerst een rondje om het Hoan Kiemmeer gelopen. In het midden ligt een eilandje en in het meer moet een 100 jaar oude en 200 kg zware schildpad rondzwemmen van een heel bijzonder type, waarvan er nog maar 5 in de wereld zijn. We zagen alleen een minischildpadje van een centimeter of 5. er is een legende met een schildpad en een gouden zwaard maar ik weet even de details niet meer.

Na onze wandeling nestelden we ons op een terras met uitzicht over het meer, voor de zonsondergang en een biertje. We zaten daar zo lekker, dat we zijn blijven zitten voor het eten. We bleken eerste rang te zitten, want 2 september is " independence day" in Vietnam (sinds 1945) en om dit te vieren zou om 20 uur een voorstelling plaatsvinden, precies onder het balkon waar we aten. Er werd al voorzichtig opgebouwd, maar een half uur van tevoren moest er nog zoveel gebeuren, dat we ons niet konden voorstellen dat ze de deadline zouden halen, maar jawel hoor...stipt om 20 uur begon er een show met acrobaten en goochelaars. Intussen was er natuurlijk ook een flinke massa publiek gekomen, die gek genoeg allemaal op hun scooters bleven zitten. Er ontstond een verkeersopstopping, maar dat leek niemand te deren.

Om een uur of 21 waren we moe en gingen terug naar het hotel voor een heerlijke douche en bed.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade