Vakantie Laos en Thailand 2019.

17 september 2019 - Luang Prabang, Laos

Dinsdag 17 september Luang Prabang

Gisteren zijn we eind van de middag aangekomen op onze bestemming. Ik zal jullie het complete verslag van de reis besparen, maar die was lang, ongeveer 1,5 dag, en ging via Dubai en Bangkok. Ongeveer 15 uur gevlogen en ruim 8 uur op verschillende vliegvelden doorgebracht. Ik had een vochtbalans van zo'n 3 liter positief en klotsende enkels. De laatste vlucht, van Bangkok naar Luang Prabang ging met een klein propeller vliegtuigje met ongeveer 25 medepassagiers. Net voor vertrek was het flink gaan onweren. Gelukkig waren we te moe om ons daar nog zorgen over te maken.
Op het vliegveld van Luang Brabant was alles heel vlot geregeld. Visum was in een paar minuten gemaakt en de bagage was er ook al. Ook de mijnheer die ons kwam ophalen was keurig op tijd verschenen. We waren nog geen 5 minuten onderweg of zijn mobiele telefoon ging. Mobiel bellen en rijden tegelijk mag ook in Laos niet, dus de auto werd midden op een eenbaansweg stilgezet om het telefoontje te kunnen aannemen. Dat lijkt hier geen enkel probleem. Het overige verkeer rijdt er gewoon even omheen, we hebben geen claxon gehoord. De chauffeur reed trouwens ook extreem rustig. We hopen dat dit een voorbode is van hoe de rest van Laos is.
Vrij vlot kwamen we aan in het hotel (Maison Dalabua) waar we hartelijk werden ontvangen. Het hotel heeft 3 grote lotusvijvers die zo bijzonder zijn dat ze op de Unesco werelderfgoederenlijst staan. Inmiddels hebben we al geleerd dat lotusbloemen ’s nachts opengaan en ’s morgens om een uur of 11 weer dicht. Dan vinden ze het te warm en gelijk hebben ze!
Het hotel is met kleine gebouwtjes om de vijvers heen gebouwd en het restaurant kijkt er ook over uit. Met kaarsen en lampionnen is het een superromantisch plekje. We waren nog geen uur binnen of de kamermeisjes kwamen al vragen of ze de kamer schoon mochten maken. Dat doen ze hier twee keer per dag. Een beetje overdreven, maar we klagen er maar niet over .
Omdat we zo moe waren, maar ook omdat het er zo prachtig uitzag hebben we maar lekker naast de vijver gegeten en het eten was HEERLIJK! Alle kruiden waar ik dol op ben, lemongrass, koriander, galanga. Alles even fris en licht. En toen was het opeens toch weer laat en zijn we snel ons bed ingerold om pas 9,5 uur later weer wakker te worden. Dat was niet helemaal de bedoeling, maar we waren kennelijk toe aan wat slaap.
Het ontbijt aan de lotusvijver was prachtig (en natuurlijk lekker). Overal vliegen vlinders in de mooiste kleuren en er zijn ook veel libelles, zelfs knalrose exemplaren. Overal bloeien orchideeën en andere bloemen die wij alleen in het klein als kamerplant hebben. Daarna zijn we het dorpje gaan verkennen, maar we zijn nog niet helemaal omgeschakeld, dus dat ging in een rustig tempo.
Morgen verder, het is bedtijd hier.

1. Machteld Westermann:
    17 september 2019
    Hi lieverd wat klinkt dat weer gaaf. Fijn om zo mee te mogen genieten van jullie reizen. Stuur even een foto van die mooie vijver.

XXXX
  2. Annet Scheer:
    17 september 2019
    Lieverds, veel aan jullie gedacht vandaag! (5 jaar)
    Ik heb weer genoten van je reisverslag, en hoop dat jullie heerlijk kunnen uitrusten.
    Liefs, XXX