Monniken en markt

18 september 2019 - Luang Prabang, Laos

Woensdag 18 september:
Om 5 uur ging de wekker want we wilden de Tak Bat zien. Dat is de ochtendceremonie waarbij locals eten geven aan de monniken. Die lopen dan op blote voeten met een bedelnap door de straten en krijgen van de mensen kleiner porties eten,  meestal sticky rice. Om kwart over 5 hoor je door het hele dorp trommels. Een teken dat de monniken bijna komen. Langs de straat zitten de locals. Officieel moeten ze geknield zitten, maar een klein krukje is ook wel respectvol genoeg, vinden de meesten. We hadden dit in Thailand ook al eens gezien, maar het blijft een indrukwekkend ritueel. En iedereen probeert en graantje (of rijstkorreltje) mee te pikken. Er waren veel meer honden op staat dan de rest van de dag.  Slimme vrouwtjes probeerden toeristen rijst te verkopen die de toeristen dan weer aan de monniken kunnen geven. Verder zagen we verschillende kindertjes bedelen (met papa of mama om een hoekje net buiten beeld). De aardigste monniken gaven dan een deel van hun rijst weer weg aan de kindertjes. Om een uur of 6 was dit wel klaar en zijn we naar de markt gegaan.  Zoals altijd en explosie van kleuren en geuren. Veel groente, fruit en kruiden, maar ook levende en al gevilde kippen en vis. Het meest bijzonder waren de kleine vogeltjes die je per 2 in een klein mandje kon kopen.  Niet de moeite om op te eten dacht ik nog,  maar dat was gelukkig ook niet de bedoeling.  Je koopt ze om ze weer vrij te laten en dan mag je een wens doen. Eigenlijk wel een heel mooi gebruik.
Na dit alles zijn we lekker uitgebreid gaan ontbijten en toen nog even gaan slapen. We willen hier langer blijven maar  het hotel is volgeboekt.  En dat in het laagseizoen! Dus morgen maar even verhuizen. Gelukkig was het niet moeilijk iets anders te vinden. De rest van de middag lekker bij het zwembad gelegen,  de reisgids bestudeerd, voor het eerst wat gelezen en dit verhaaltje geschreven.
Tot morgen!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Janna:
    18 september 2019
    Klinkt allemaal heel gezellig!
  2. Annet Scheer:
    20 september 2019
    Wat een mooie traditie, eten voor de monniken.
    Fijn dat jullie ook rustmomenten hebben! XX