Dag 4, Kuang Si Waterval

22 september 2019 - Luang Prabang, Laos

De volgende morgen worden we vroeg en enigszins opgewonden wakker. De trommels van de monniken die op pad gaan voor hun ochtendritueel klinken al. Vandaag gaan we naar de waterval en die moet schitterend zijn.

We huren een scooter zodat we de vrijheid hebben te kunnen gaan en staan waar we willen. Het is een uurtje rijden door een prachtig landschap naar de watervallen. Onderweg snacken we gefrituurd rivier-wier. Niet echt mijn ding maar het is wel grappig om een keer geprobeerd te hebben. Aangekomen bij de watervallen worden we gedirigeerd naar een scooter parkeerplek en voor 50 cent beloven ze met de vingers gekruist er op te passen.

Aan het begin van de waterval bevindt zich een beren opvang. De dieren zijn gered van stropers en kunnen nu hier in een open ruimte vol beren speelgoed in relatieve vrijheid leven. Er zijn oudjes en kleintjes en het is een genot ze te zien zoeken naar eten verborgen in de speeltjes. Prachtige dieren! Na enige tijd lopen we verder naar de waterval. Deze bestaat uit meerdere niveaus. Op het 4de niveau bevindt zich de grootste waterval.

Het is een drukte van belang. Drommen toeristen verdringen zich bij elk niveau. De ene waterval is nog mooier dan vorige. Het weelderige groen van het tropische woud steekt schitterend af tegen het groen-blauwe water. Kleine kabbelende watervalletje worden afgewisseld met grote donderende watervallen. In de rustige poelen kan gezwommen worden. Het is werkelijk waar fantastisch en ik denk schitterende foto’s gemaakt te hebben.

Bij de grote waterval komen we twee vrouwelijke monniken tegen. De hoofden kaalgeschoren in grijs ipv oranje gewaad gehuld. Een groepje mannen staat om hun heen om foto’s van hen te maken met hun mobieltjes. Ik voeg me enigszins sneaky bij hen. Op volledig natuurlijk wijze word ik 1 met de achtergrond en het groepje totdat mijn huidskleur en grote camera me verraden. Plots willen ze allemaal op mijn camera kijken wat ik gemaakt heb. Met een glimlach laat ik het hen zien.

Te lang hebben we getreuzeld door mijn schuld maar vooral door de monniken en ondanks dat het nog geen 5 uur is, blijkt de t-shirt stand (voor het goede doel, nl de beren) al gesloten. We hadden namelijk graag nog een ‘safe the bear’ shirt gekocht.

Vlug terug naar het hotel voor nog een duik in het zwembad, eten en naar bed.

1. Marieke:
    22 september 2019
    Ziet er prachtig uit die watervallen.
    Zijn jullie al beetje afgekickt van werkschema's en lekker aan het genieten en relaxen?
    Liefs Marieke