Aangepast aan het eiland tempo

6 juli 2016 - San Juan, Filipijnen

Dinsdag en woensdag 5, 6 juli

De hanen zijn op deze nieuwe locatie ingeruild voor het continue rollende geluid van de golven. Sloom rekken we ons uit, doen onze ogen open, wandelen niet meer dan 5 meter om uiterst tevreden weer neer te ploffen op het bamboe bankje op onze veranda. Voor diegen die actie en avontuur verwachten, helaas, de komende 2 dagen staan in het teken van helemaal of bijna helemaal niks!
De openlucht ontbijtzaal, gelegen op een steenworp afstand van de zee, wordt gerund door 4 zeer adequate Philippijnse dametjes. Van een bestelling opnemen tot een vraag beantwoorden, het gaat steevast gepaard met een gepaste hoeveelheid gegiechel. We bestellen voor de zoveelste keer American breakfast deze vakantie, 2 eieren op willekeurige wijze met ham of bacon, een banaan of mango en tot slot brewed of instant koffie. In ons geval komt dit neer op scrambled voor Arjenne en sunny side up voor mij, allebei nemen we bacon, banaan en brewed als we onbeperkt willen en instant als we zin hebben in de lekkerste koffie.

Na dit zeer spannende intermezzo volgt de gang naar het zwembad. De zee is slecht toegankelijk vanwege de zee-egels die we niet in onze voeten willen, vandaar dat we voor het zwembad kiezen. Na een koele duik ter voorbereiding op ons zonnebad begint het spannendste van de dag, een Stephen King boek. Na een uur of twee hebben we een prachtige flamingo kleur, zodat we besluiten toch maar een klein beetje in actie te komen. Het dorpje San Juan ligt 3 kiliometer verderop en omdat we de opgedane conditie in Banaue op peil willen houden besluiten we te wandelen. Ik noemde San Juan een dorpje, maar ik had het beter een straat kunnen noemen. Supermarkt, piepklein souvenir winkeltje, een bezinestation, school en een soort van westers restaurant en dat was het dan wel.

In dit laatste reasurant drinken we een San Miguel light biertje voordat we ons terug laten brengen per tricycle naar het hotel. 's Avonds dineren we in een prachtig restaurant tegenover ons hotel. Smaakvol ingericht is dit een welkome verrassing op dit zee laid-back eiland.

De volgende dag begint vergelijkbaar met de vorige. We starten bij het zwembad om tegen het begin van de middag per gehuurde scooter naar de hoofdstad, Siquijor stad, van het eiland te rijden. Iets meer winkeltjes, een haven en een kerkje met een aparte kerktoren is het verschil met San Juan. Volgens de lonely planet kunnen we de toren beklimmen voor een schilderachtig uitzicht over Siquior stad. De deur is echter al gammel en de treden liggen vol duivenpoep of vleermuis poep, zodat we een vrij on-schilderachtig beeld krijgen van deze toren. We laten het uitzicht dus maar voor wat het is.
Het diner vindt wederom plaats in het restaurant tegenover ons, maar dit keer met live muziek. Een horde kleine Filippijnse meisjes hebben de band vergezeld en dat belooft dus veel goeds. De groupies spelen vooral met hun telefoon en na enkele nummers van de band begrijpen we dat best.

Het geplande toetje van brownies, vanille ijs, gezoute caramel, fudge en gesmolten mashmellows vormt het gesuikerde hoogtepunt van de avond en tevens het startsein voor een relatief vroeg begin van de nacht.